گرمایش از کف چیست؟ مزایا و معایب (قسمت اول)

سیستم گرمایش از کف

گرمایش از کف از گذشته تا امروز

سیستم گرمایش از کف از جمله سیستم های مطلوب برای تامین گرمایش ساختمان است.

این سیستم آسایش حرارتی برای ساکنین فراهم می نماید و نقش بسزایی در کاهش هزینه های مصرف انرژی ایفا می کند.

بنا به تحقیقات باستانی رومی ها در قدیم زیر کف را کانال کشی کرده و هوای گرم را از آن عبور می دادند و کره ای ها دود حاصل از سوخت را قبل از اینکه از دودکش عبور کند از زیر کف منتقل میکردند.

همچنین در سال 1939 فردی بنام سم لویت از لوله های آب گرم برای گرم کردن کف ساختمان استفاده نمود.

درکشور ما نیز درمناطق کوهستانی و سردسیر و حتی معتدل ازجمله تهران، لواسان، دماوند، اصفهان، مشهد و آذربایجان این شیوه بعضا مورد استفاده قرار می گرفته، که بیشترین مورد استفاده آن درحمام ها بود.

امروزه سیستم گرمایش از کف یکی از روش‌های نوین گرمایشی در جهان محسوب شده و به‌عنوان راحت‌ترین، سالم‌ترین و طبیعی‌ترین روش برای گرمایش خانه شناخته می‌شود.

سیستم گرمایش از کف

نحوه عملکرد سیستم گرمایش از کف

در سیستم گرمایش از کف، گرما از طریق سطح زمین پخش می‌شود و زمانی‌که روی زمین راه می‌روید، گرما را احساس می‌کنید.

در این نوع سیستم گرمایشی، تمام بخش‌های محیط از دمای یکسانی برخوردار هستند، زیرا گرما از کل اتاق از سمت پایین به بالا منتقل می‌شود.

فرآیند تامین گرما توسط این سیستم بدین صورت است که بخشی از گرما از طریق تابش به فضای خانه منتقل می شود و بخشی دیگر به واسطه رسانش به هوا منتقل می گردد.

در این سیستم ابتدا کف سپس قسمت های بالاتر ساختمان گرم می شوند.

استفاده از سیستم گرمایش از کف در محیط های بزرگ بسیار مقرون به صرفه خواهد بود زیرا در این ساختمانها وجود سقف های بسیار بلند در کارخانه ها، سیلوها و .. گرما را به دلیل این که هوای گرم سبک تر است بالا برده و هوای سرد پایین می ماند.

این مشکل با سیستم گرمایش از کف حل خواهد شد زیرا گرما از کف وارد می شود و تا ارتفاع دو متر از کف را گرم می کند، بنابراین نیاز نیست از تجهیزات بیشتر برای گرم کردن استفاده کرد یا با پکیج و شوفاژ و … دمای محیط را بالا برد.

سیستم گرمایش از کف

مزایای سیستم گرمایش از کف نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی

مصرف بهینه انرژی

رادیاتورهای سنتی برای این‌که بتوانند یک اتاق را گرم نگه دارند نیاز دارند تا ۱۴۹-۱۶۷ درجه فارنهایت یا ۶۵-۷۵ درجه سانتیگراد گرم شوند.

اما در گرمایش از طریق کف تنها به ۸۴ درجه فارنهایت یا ۲۹ درجه سانتیگراد نیاز هست، به این ترتیب، با سیستم گرمایش از کف به منظور گرم کردن اتاق، انرژی کمتری مصرف می‌شود.

علاوه بر این، در اتاق‌هایی که توسط رادیاتورها گرم می‌شوند، تفاوت دمایی وجود دارد، به عنوان مثال، دمای اطراف رادیاتور با دمای کنار پنجره‌ها کاملا متمایز است.

اما در گرمایش از کف، گرما از سمت کف اتاق به بالا حرکت می‌کند، بدون این‌که در نقطه‌ای از اتاق، اختلاف دمایی وجود داشته باشد.

راحتی پس از نصب

پس از نصب سیستم گرمایش از کف به تعمیر و نگهداری نیاز نخواهید داشت و ۳۰ سال به راحتی می‌توانید از آن به صورت تضمین شده استفاده کنید.

همچنین در این سیستم با استفاده از شیرآلات قطع و وصل متصل شده به خروجی های هر کلکتور، در جعبه مربوطه، امکان کنترل منطقه های حرارتی به صورت دستی امکان پذیر می‌گردد.

فضای بیشتر

فضای بیشتری در اختیار دارید و برای اجرای هر دکوراسیونی آزاد هستید زمانی‌که سیستم گرمایشی شما از کف اتاق منتقل می‌شود، دیگر نیازی به رادیاتور یا شوفاژهای سنتی نخواهید داشت.

بنابراین لازم نیست نگران دکوراسیون و ست بودن آن با رادیاتورتان باشید.

ایمنی بیشتر

با ایمنی و راحتی بیشتری مواجه هستید یکی از خطرناک‌ترین نقاط خانه برای فرزندان کوچک کنار شوفاژ و بخاری است.

زمانی‌که از سیستم‌های گرمایش از کف استفاده می‌کنید، دیگر لازم نیست نگران آسیب دیدن فرزندتان باشید.

آزادی در انتخاب کفپوش

گرمایش از کف قابلیت سازگاری با تمامی انواع کف‌پوش‌ها را دارد گرمایش از کف به شما آزادی لازم را می‌دهد تا خانه خود را به دلخواه خود طراحی کنید و از فضای دیوارها و کف بیشترین استفاده را ببرید.

علاوه بر آن، گرمایش از کف با انواع روکش‌ها از جمله سنگ، کاشی، چوب و فرش سازگاری دارد و می‌توانید روکش محبوب خود را انتخاب کنید.

سیستم گرمایش از کف

با این حال، برخی از کفپوش‌ها کارایی بیشتری نسبت به سایرین دارند. موادی با رسانای حرارتی بالا (سنگ، بتن، کاشی و سرامیک) ضمن تحمل درجه حرارت بیشتر، گرما را به صورت موثرتری منتقل می‌کنند.

هوای مطلوب

از هوای مطلوبی در داخل خانه بهره مند می شوید تجسم کنید که بدن شما در یک اتاق به گونه ای گرم شود که شما در هنگام استراحت هیچگونه هوای گرمی را تنفس  نکنید و دم و بازدم شما بسیار ملایم صورت گیرد.

همچنین برخلاف سیستم رادیاتوری، که عموما باعث خشكی هوا می گردد و موجب بروز مشکلات تنفسی می گردد.

میزان رطوبت هوا در سیستم گرمایش از کف هیچگاه از حد مورد نظر شما پایین تر نخواهد بود.

پاکیزگی

تجربه نشان داده که  بیشتر افراد از کثیف شدن دیوارها و محیط زندگی در اثر استفاده از منابع گرمایی همچون بخاری و رادیاتور احساس نارضایتی می کنند.

سوزاندن گردهایی که بروی بخاری و رادیاتور نشسته آنها را تبدیل به دوده کرده و پرده و دیوارها را سیاه میکند.

از آنجا که درسیستم گرمایش از کف جریان هوا به آرامی از پایین به بالا می باشد بنابراین دیوار ها تمیز می مانند.

همین امر در مورد افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند بسیار مورد اهمیت است زیرا که محیط زندگی عاری ازهرگونه محرک خواهد شد.

کاهش رطوبت نامطلوب محیط

استفاده از این روش در مکانهایی همچون آشپزخانه و حمام که کف آنها عموما خیس و مرطوب است مناسب بوده و باعث خشک شدن آن می شود.

مساله مهم دیگر اینکه در این روش رطوبت زمین که در برخی  از منازل منجر به بروز بیماریهای مفصل می شود از بین رفته و باعث کاهش درد بیماران مبتلا به مشکلات مفصلی میباشد.

همچنین از رطوبت دیوارها و رشد قارچ و کبک به روی آنها که شکل خوشایندی ندارد جلوگیری می شود و خصوصیت مثبت دیگر این روش این است که جایی برای رشد و تکثیر حشرات موزی وجود ندارد.

کمک به ذوب شدن سریع برف

یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم گرمایش از کف در روشهای ذوب برف می باشد.

بطوریکه از این روش برای ذوب یخ یا برف موجود در پیاده روها، لنگرگاههای بارگیری، جاده ها، ورودی ساختمانها و بیمارستانها، باند فرود هواپیما و زمینهای ورزشی از جمله زمین فوتبال وغیره که دسترسی آسان و سریع به محل الزامی است می توان استفاده کرد.

بطوریکه این روش علاوه برکاهش هزینه های برف روبی و نمک پاشی، در حفظ ساختار موارد گفته شده بسیار موثر خواهد بود.

ایده آل برای دمای بدن

پروفیل دمایی سیستم گرمایش کفی به پروفیل ایده آل بسیار نزدیک است، گرما به آرامی از کف به سمت سقف منتشر می شود، پای گرم و سر خنک، به سلامت کمک می کند.

این مناسبترین  روش گرم کردن در یک آپارتمان و یا یک مکان  صنعتی است.

همه اعضای بدن شما بخصوص پا که بیشترین فاصله را با قلب دارد همواره  گرم خواهد ماند و این برای انسان بسیار مناسب می باشد .

ثبات دمای بیشتر

بعلت جرم بسیار پوشش كف ساختمان در صورت هر گونه قطع برق و یا عوامل دیگر كه باعث توقف حرارت دهی مركزی باشد، مدت زمان سرد شدن آپارتمان بسیار طولانی تر از سایر روشها می باشد.

در این سیستم ابتدا مدت زمانی طول می كشد تا كف زمین به درجه حرارت مطلوب برسد ، ولی پس از گرم شدن این حرارت به صورت باثبات تری در طول مدت زمستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

سبکی ساختمان

سبب سبكی وزن ساختمان و افزایش ارتفاع اتاقها می شود بعلت استفاده از یكنوع لوله با سایز پائین و همچنین حذف عبور لوله های تاسیساتی از روی یكدیگر ( كه عموما باعث بالا آمدن كف واحدها و پر كردن كف در زمان ساخت می شود ) ضخامت پوشش به مقدار زیادی كاهش می یابد.

این امر ضمن كم كردن وزن ساختمان ( و در نتیجه استقامت بیشتر آن ) موجب افزایش ارتفاع سقف واحدها نیز می گردد.

افزایش ارزش منزل

استفاده از سیستم گرمایش كفی موجب افزایش ارزش منازل می شود.

اگر چه نصب این سیستم از لحاظ هزینه تفاوت چندانی با سیستم حرارت توسط رادیاتورهای مرغوب ندارد و ارزش افزوده آن برای ساختمان بسیار بیشتر خواهد بود .

توانایی اتصال به منابع گرمایی مختلف

سیستم گرمایش كفی می تواند از منابع مختلفی برای تامین گرمایش استفاده كند .

موتور خانه ، پكیچ و حتی حرارت خورشیدی می توانند در این سیستم مورد استفاده قرار گیرند .

اتلاف گرمای کمتر

جابجایی کمتر هوای داخلی که سبب جلوگیری از اتلاف گرما از طریق سقف می شود.

همچنین اتلاف از طریق نفوذ کمتر می شود، ساختمان هایی که نفوذپذیری زیادی دارند به علت جابجایی کمتر هوای داخلی، باسیستم گرمایش از کف انرژی بیشتری ذخیره می کنند.

معایب سیستم های گرمایش از کف

معایب سیستم گرمایش از کف در زمان اول گرما و حرارت ۳۶ ساعته می باشد به این طریق که شروع سیستم در اول فصل سرما (شروع زمستان) با دمای ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد و هر ۱۲ ساعت ۵ درجه می توان به آن افزایش داد که در طول ۳۶ ساعت به دمای ایده آل که همان ۳۵ درجه است می رسد.

این عمل برای این است که گرمای ناگهانی به کف شوک وارد نکند این سیستم رادیاتوری ۱ ساعت و سیستم های هوای گرم زیر ۱ ساعت است.

فاقد تغییرات در کف ساختمان به دلیل کف خواب بودن سیستم گرمایش از کف و استفاده نکردن از اتصالات در لوله های کف خواب پس از تمام شدن کف سازی دیگر نمی توان در کف ساختمان تغییراتی ایجاد کرد ولی تغییرات کوچک می شود انجام داد.

کف سازی قبل از اجرای سیستم گرمایشی از کف: قبل از اجرای گرمایش باید روی لوله ی آب ، برق ، گاز و غیره… را به وسیله ملات و سیمان قرار داد تا سیستم گرمایش از کف به درستی نصب کرد.

این مشکل قابل حل است به این صورت که می توان با لوله کشی درست و استفاده از فوم بتن یا پوکه این مشکل را حل کرد.

 

برای صدور پیش فاکتور و ثبت سفارش با این شماره ها با ما در ارتباط باشید:

تماس: 02191005252  و  02191005757

واتس آپ: 09192252330

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *