بوستر پمپ آبرسانی موتورخانه

بوستر پمپ

بوستر پمپ آبرسانی

تولید کنندگان بوستر پمپ آبرسانی موتورخانه

فامکو

فامکو

بوستر پمپ آبرسانی موتورخانه

بوستر پمپ آبرسانی موتورخانه دستگاهی است شامل دو یا چند پمپ به صورت موازی و این اتصال موازی به این دلیل است که بتوان دبی و هد لازم برای سیستم مورد نظر را تامین کرد.

در بوستر پمپ آبرسانی موتورخانه ابتدا یکی از پمپ ها روشن شده و شروع به کار می کند تا زمانی که در سیستم مصرف کمی وجود داشته باشد و فشار تغییر چندانی نکند.

همین که افزایش مصرف در سیستم همراه با افت فشار ایجاد شد، برای تامین و جبران این افت فشار یکی دیگر از پمپ های بوستر پمپ آبرسانی موتورخانه وارد سیستم می شود.

با افزایش دوباره مصرف و افت فشار پمپ های دیگر نیز وارد سیستم می شوند تا افت فشار را جبران کنند.

در واقع فشار آب نباید کاهش یابد چون خود تجهیزات نیز به غیر از مصرف، عامل افت فشارند که ممکن است لوله ها دچار خرابی یا نشتی شوند.

کاربرد بوستر پمپ

یکی از مشکلات رایج که در سیستم لوله کشی ساختمان ها و آبرسانی شهری وجود دارد بحث تنظیم کردن فشار آب داخل لوله ها است.

امروزه با توجه به فشار آب موجود در شبکه آبرسانی شهری در برخی شهرها و مناطق برای تأمین آب مصرفی در ساختمان های مسکونی یا اداری از تجهیزات خاصی استفاده می شود که به مجموع این تجهیزات بوسترپمپ آبرسانی گفته می شود.

کاربرد اصلی بوستر پمپ آبرسانی در سیستم هایی است که جریان آب  ناپایدار و متغیر بوده و موجب نارضایتی مصرف کنندگان شده است.

وقتی تقاضای آب کم است بوستر پمپ به صورت آماده به کار باقی می ماند و در صورت افزایش مصرف فعال شده و فشار لازم جهت تامین آب مورد نیاز را افزایش می دهد.

به عبارت دیگر در زمان حداقل مصرف تأمین آب مصرفی توسط بخشی از ظرفیت بوستر پمپ، و در زمان حداکثر مصرف برای تأمین آب مصرفی از کل ظرفیت سیستم بوستر پمپ های آبرسانی استفاده می شود.

از بوستر پمپ های آبرسانی می توان در شبکه های آب شهری، مصارف درون ساختمان ها و برج های مرتفع، ایستگاه های آتش نشانی، آبیاری فضای سبز در شهرها و  ساختمان ها، تامین فشار آب برای مراکز اداری، مراکز تجاری، واحدهای صنعتی، بیمارستان ها و فرودگاه ها استفاده کرد.

انواع بوستر پمپ

انواع بوستر پمپ از نظر کنترل فشار آب به دور ثابت و دور متغیر تقسیم می شوند و هرکدام کاربری خاصی دارند.

بوستر پمپ دور ثابت

از بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت بنا به نیاز، می توان پمپ ها را به صورت نوبتی در خطوط لوله فراهم کرد و مقدار دبی و فشار مدار بوستر پمپ را کنترل کرد.

بوستر پمپ آب آبرسانی  دور ثابت جهت سیستم های آبرسانی، آبیاری صنعتی، آبیاری فضای سبز و پرکردن مخازن استفاده می گردد.

از مزایای بوستر پمپ های دور ثابت می توان به رسیدن به بیشترین بازدهی در کمترین زمان اشاره کرد.

این پمپ ها خود به دو دسته تقسیم می شوند یک نوع آن همراه با Change over یا PLC است که دارای قطعه ی هوشمندی است که پمپ ها را از طریق برنامه ای که در خود حفظ می کند.

در طیف زمانی خاصی خاموش و روشن کرده و استهلاک پمپ ها را به یک میزان بالا می برد و نوع دیگرآن بدون Change over یا PLC است.

که پمپ آب به ترتیب و از طریق تنظیم کلیدهای فرمان دهنده در مدار قرار گرفته و فشار شبکه را تامین می کند.

بوستر پمپ دور متغیر

از بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر می توان برای راه اندازی بهتر الکترو پمپ ها و برای کاهش مصرف برق و بازدهی بیشتر پمپ ها استفاده کرد.

بوستر پمپ آب دور متغیر جهت مصارف آب شرب استفاده می گردد، از مزایای بوستر پمپ دور متغیر می توان به کاهش مصرف انرژی، استهلاک پایین و سیستم فشار پایدار در رایزر ساختمان اشاره نمود.

تفاوت عمده این بوستر پمپ ها در وجود قطعه هوشمند در مغز الکترونیکی آن می باشد که کار کنترل دور موتور الکتروموتور پمپ را بر اساس هرتز HZ انجام می دهد.

الکتروموتور به یکباره در شدت جریان 50HZ قرار نمی گیرد و این افزایش شدت جریان به صورت تدریجی می باشد.

این افزایش شدت جریان به صورت تدریجی باعث کاهش میزان مصرف انرژی، کاهش استهلاک پمپ ها، کاهش آلودگی صوتی و همینطور عدم نیاز به منبع تحت فشار با ظرفیت بالا می گردد.

از دیگر قابلیت های این قطعه الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گشتاور راه اندازی 200درصد
  • انواع ورودی ها و خروجی های دیجتال و آنالوگ
  • قابلیت کپی پارامترها از طریق کپی کد
  • قابلیت کنترل گشتاور علاوه بر کنترل دور
  • قابلیت Close Loop شدن با برد ENCODER

شایان ذکر است که در این قبیل بوستر پمپ ها دور موتور به تدریج و بر اساس نیاز شبکه افزایش و کاهش می یابد.

بوستر پمپ آتش نشانی

شامل دو یا چند الکتروپمپ می باشد که براساس نیاز شبکه آتش نشانی ساختمان های مسکونی، تجاری، صنعتی انتخاب می گردد. این بوستر پمپ ها فشار و بازدهی مورد نیاز شبکه را تنظیم می کنند.

از مزایای بوستر پمپ های آتش نشانی دور ثابت آتش نشانی می توان به رسیدن به بیشترین بازدهی در کمترین زمان اشاره کرد. این پمپ ها خود به دو دسته تقسیم می شوند.

یک نوع بوستر پمپ آتش نشانی همراه با سیستم خود سرویس و Change over یا PLC است که دارای قطعه ی هوشمندی است که پمپ ها را از طریق برنامه ای که در خود حفظ می کند.

در طیف زمانی خاصی خاموش و روشن کرده و استهلاک پمپ ها را به یک میزان بالا می برد .

نوع دیگر بوستر پمپ آتش نشانی بدون Change over یا PLC است که پمپ آب به ترتیب و از طریق تنظیم کلیدهای فرمان دهنده در مدار قرار گرفته و فشار شبکه را تامین می کند.

انواع بوستر پمپ آبرسانی موتورخانه

تک پمپه

تک پمپه برای فضاهایی که مصرف آب بهداشتی کم و متوسطی دارند.

چند پمپه

چند پمپه برای فضاهایی که مصرف بالای آب بهداشتی دارند.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ آبرسانی 

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ شامل 8 بخش است:

  1.  پمپ
  2.  تابلو برق
  3.  کلکتورهای ورودی و خروجی
  4.  اتصالات
  5.  شاسی
  6.  منبع دیافراگمی
  7. سنسور یا کلید پرشر
  8. گیج یا مانومتر

ممکن است هر یک از اجزای بوستر پمپ آبرسانی از بهترین مارکهای موجود در بازار تهیه شده باشد، اما انتخاب اولیه، مونتاژ نهایی مجموعه، تنظیمات مربوط به plc و Inverter و راه اندازی آنها در صورتی که به درستی انجام نشود هر کدام به تنهایی می تواند باعث کارکرد نا مناسب مجموعه بوستر پمپ شود .

از طرف دیگر به همان نسبت که استفاده از بوستر پمپ آبرسانی باعث کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های نگهداری و تعمیر و آسایش مصرف کنندگان می شود.

انتخاب بوستر پمپ آبرسانی 

انتخاب غیر کارشناسی و عدم رعایت استاندارد های لازم در این بخش باعث بالا رفتن مصرف انرژی و هزینه های نگهداری و تعمیرات و همچنین اتلاف وقت و عدم رضایت و آسایش مصرف کنندگان می شود.

متاسفانه به دلیل توجه بیش از حد خریداران به قیمت اولیه، بازار ساخت و فروش سیستم های نامرغوب و ارزان قیمت رونق یافته است.

حال آنکه چندین برابر قیمت اولیه خرید، صرف مصرف برق، تعمیرات و نگهداری خواهد شد، که خود موجب عدم رضایت مصرف کنندگان می گردد.

لذا بررسی و تحقیق اولیه خریداران، هم باعث رضایت آنها خواهد شد و هم ارائه خدمات مناسب تر، از طرف شرکت های معتبر و فعال در این زمینه را هموار می کند.

الکتروپمپ یکی از اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ است که خود دارای انواع مختلفی شامل تک یا چند پروانه، افقی، عمودی، کوپل مستقیم و یا کوپلینگ دار، سه فاز و تکفاز و … است.

تجهیزات اندازه گیری و کنترل فشار در بوستر پمپ آبرسانی با مدل های دور متغیر و دور ثابت متفاوت است. در بوستر های دور ثابت از دو سوئیچ فشار برای کنترل فشار حداقل و حداکثر سیستم استفاده می شود.

کلکتور در سیستم بوستر پمپ آبرسانی موتورخانه به دو نوع فولادی سیاه یا گالوانیزه تقیسم می شود.

کلکتور یا از لوله و اتصالات گالوانیزه به صورت فیتینگی ساخته می شود یا بوسیله لوله های مانسمان یا درزدار فشار قوی با آبکاری گالوانیزه گرم تولید می شود

تابلو کنترل و فرمان وسیله ای است که سیستم مکانیکی و الکتریکی را هماهنگ می کند.

بر حسب مدل بوستر پمپ که ممکن است از نوع دور ثابت یا دور متغیر باشد، تابلو کنترل می تواند شامل امکانات مختلفی باشد.

عملکرد بوستر پمپ آبرسانی موتورخانه

تابلو فرمان اغلب دارای نمایشگر برای نمایش حالات کارکرد سیستم و انجام تنظیمات مختلف است.

بدنه تابلو ها معمولا از نوع گالوانیزه با پوشش رنگ الکترواستاتیک با ضخامت مناسب با ابعاد آن است.

منبع تحت فشار در بوستر پمپ آبرسانی برای جلوگیری از ضربه قوچ و کارکرد کمتر الکتروپمپ ها و تثبیت فشار در سیستم لوله کشی استفاده می شود.

شیر آلات که در بوستر پمپ ها بر حسب دبی و فشار کاری می تواند متغیر باشد.

معمولا از سایز 3 اینچ به بالا از شیرآلات چدنی و در سایزهای پائین تر از نوع برنجی استفاده می شود.

لرزه گیرها بیشتر از نوع لاستیکی مهاردار انتخاب می شوند و به دو حالت می تواند نصب شود.

در حالت اول روی کلکتورهای اصلی ورودی و خروجی، در حالت دوم در ورودی و خروجی هر پمپ به ازای هر پمپ دو عدد از آنها استفاده می شود.

اتصالات تبدیلی و فلنج ها که برای اتصال قطعات مختلف بوسترپمپ به هم از اتصالات و فلنج ها استفاده می شود. بر اساس نوع و حجم بوسترها از اتصالات و فلنج های جوشی یا دنده ای استفاده می شود.

برای تجمیع بوستر پمپ آبرسانی موتورخانه مجموعه الكتروپمپ های بخش مکش، بخش دهش و تابلوی کنترل و فرمان روی يك شاسی اصلی نصب می شوند.

پمپ ها و الکتروموتورها باید روی یک شاسی مناسب قرار گیرند تا از ارتعاش و حرکت آنها جلوگیری کند.

مقاومت شاسی و نوع آن بستگی به وزن و حجم الکتروموتور ها و پمپ های استفاده شده دارد.

با توجه به نوسان های بازار، جهت اطلاع از قیمت دقیق و سفارش محصولات با کارشناسان ما در پرشین پایپ در تماس باشید.

021-91005252

021-91005757