واشر و گسکت

تولید کنندگان واشر و گسکت

لوله مانیسمان  کاوه دقیق

ساخت ایران

کلینگر (KLINGER)

کلینگر (KLINGER)

واشر گسکت

واشر گسکت نوعی واشر فلنج است که بر اساس موارد مختلفی طبقه بندی می شود و واشری است که بین دو فلنج قرار گرفته و آب بندی و جلوگیری از نشت دهی را موجب می شود.

واشر گسکت از لحاظ نوع ساختار ظاهری به انواع مختلفی از قبیل واشر ورقی، اسپیرال و واشر رینگی تقسیم بندی می شود، از نظر سایز نیز این واشرها متفاوت بوده و براساس قطر خارجی، قطر داخلی و ضخامت، سایز آنها تعیین می شود.

سایز واشر گسکت تعیین کننده میزان توان تحمل رنج فشاری است و بر این اساس به انواع فشار قوی، معمولی و ضعیف تقسیم بندی می شوند.

واشر گسکت در انواع فلزی و غیر فلزی موجود بوده که نوع مرغوب آنها دارای مقاومت بالا در برابر فشار، تنش، شکستگی، ترک خوردگی، زنگ زدگی و پارگی می باشد.

واشر گسکت فلزی اعم از کربن استیل، فولاد، استنلس استیل، سوپر آلیاژی بوده و در بین آنها استنلس استیل بیشترین مقاومت را در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد.

انواع پلیمری این واشر نیز تولید شده که برخی از آنها چون واشرهای پلی پروپیلنی، بیشترین مقاومت را داشته و جزو واشرهای باکیفیت هستند. واشر گسکت با کیفیت دارای گواهینامه فنی از موسسات معتبر بین المللی، ضمانت نامه هستند.

واشر گسکت ژاکتی

واشر گسکت ژاکتی برخلاف نوع شانه ای ابتدا از لاستیک ساخته می شود و سپس روی آن با فلز پوشش داده می شود، این قطعه معمولا از متریال یا جنس های تفلون، گرافیت و آزبست است.

واشر گسکت ژاکتی دارای زبانه و شیار است و شکل ظاهری و پوشش فلزی آن باعث شده تا در مبدل های حرراتی مورد استفاده قرار بگیرد. قطر خارجی این قطعه ثابت است و قطر داخلی تغییر می کند.

واشر گسکت لبه دار گرافیتی

واشر گسکت لبه دار گرافیتی پر مصرف در صنعت نفت است، چون ساخت این قطعه از ورق بسیار کم ضخامت از فولاد ضد زنگ که بین دو ورق گرافیتی قرار می گیرد که این ورق فولادی باعث افزایش مقاومت بار و کششی می شود.

گسکت چیست؟

گسکت یعنی درزبند و لایی  و در اصطلاحات فنی، گسکت درزگیر (درزبند) مکانیکی است و طوری طراحی شده تا در فضای خالی بین دو شی(اتصالات فلنجی) که تحت فشار هوا یا آب هستند قرار گرفته و از نشتی جلوگیری  کند یا آب بندی شود.

گسکت از برش موادی به صورت ورق مانند گسکت های مقوایی، لاستیکی، سیلیکونی، فلزی، نمدی، فایبرگلاس و یا پلیمرهای پلاستیکی هستند، تولید می شوند.

گسکت ها در موارد خاص شامل مواد آزبستی و جنس گسکت فلز یا غیر فلز هستند، براساس جنس، آن ها را می توان به سه دسته  فلزی، نیمه فلزی و غیر فلزی تقسیم بندی کرد.

انواع گسکت

انواع گسکت شامل موارد زیر می شود:

گسکت رینگی

گسکت فلزدار

گسکت واشر تخت

گسکت نیمه فلزی

گسکت اسپیرال وند یا حلزونی

گسکت تمام لاستیک یا غیرفلزی

گسکت رینگی

گسکت رینگی یکی از انواع گسکت است که در شیار فلنج های آن رینگی از جنس فلز از فولادی نرم ساخته می شود.

این نوع گسکت در قسمت هایی که فشار زیادی وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

کارکرد یا آب بندی گسکت رینگی به  این صورت است که قسمت فلزی یا رینگی گسکت با فلز شیار فلنج  تماس پیدا می کند و مانع از ورد مایعات می شود.

گسکت رینگی به چهار دسته نوع ۲ RX، نوع ۳ BX  و نوع ۴ AX طبقه بندی می شود.

گسکت رینگی نوع BX

گسکت رینگی نوع BX نسبت به بقیه رینگ ها دارای قطر بیشتری است و قطر ضخیم تر رینگ باعث ایجاد یک فشار عکس العمل شده و پیشانی دو فلنج به یکدیگر چسبانده می شود.

گسکت رینگی نوع BX برای فلنج هایی مورد استفاده قرار می گیرد که در کلاس کاری ۶۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ قرار دارند .

گسکت رینگی نوع RX

گسکت رینگی نوع RX پهن تر از انواع گسکت رینگی دیگر است و شکل ظاهری آن به صورت هفت ضلعی بوده و این قطعه در سیستم هایی که تحمل فشار ضربه ای و ارتعاشی دارند مورد مصرف  قرار می گیرد.

در گسکت رینگی نوع RX قسمت های برجسته در برخورد با شیارهای فلنج باعث می شود نیرو به قسمت بیرونی رینگ وارد شود.

گسکت نیمه فلزی

فلز در گسکت نیمه فلزی باعث استحکام و ظرافت بیشتر می شود و قسمت لاستیک گسکت آب بندی را انجام می دهد که ترکیب فلز و لاستیک باعث کاربرد بیشتر شده و انواع این گسکت متفاوت است.

انواع گسکت نیمه فلزی شامل موارد زیر است:

گسکت SPIRAL اسپیرال

گسکت لبه دار گرافیتی

واشر گسکت شانه ای

واشر گسکت ژاکتی

واشر گسکت پوششی

واشر گسکت شانه ای

واشر گسکت شانه ای را می توان از شکل ظاهری آن تشخیص داد، چون این قطعه تشکیل شده از هسته فلزی دندانه دار است که با روکش لاستیکی در متریال های مختلف ساخته می شود.

با توجه به نوسان های بازار، جهت اطلاع از قیمت دقیق و سفارش محصولات با کارشناسان ما در پرشین پایپ در تماس باشید.

021-91005252

021-91005757