شیر هواگیری کنترلی

شیر هواگیری یا شیر تخلیه هوا

برای دریافت لیست قیمت و صدور پیش فاکتور شیر هواگیری با کارشناسان پرشین پایپ تماس بگیرید.

021-91005252

021-91005757

شیر هواگیری یا تخلیه هوا

شیر هواگیری یا تخلیه هوا در سیستم های لوله کشی انتقال آب یا بخار داغ بسیار کاربردی و ضروری است، چون آسیب های احتمالی را کاهش می دهد.

سیستم های گرمایشی دارای تغییرات دما، فشار و واکنش های شیمیایی هستند که به واسطه آنها گازهایی تولید می شوند که برای سیستم مضر است.

این گازهای مضر موجب خوردگی لوله ها، جمع شدن رسوب، سوراخ شدن لوله، خرابی پمپ ها، تولید صدا در سیستم و انتقال نادرست دما در کل سیستم می شوند.

یکی از قطعات مهم برای خارج کردن این گازها از سیستم لوله کشی، شیر نخلیه هوا است که انواع مختلفی از نظر جنس و عملکرد دارد.

برای خارج کردن گازهای اضافی از سیستم های گرمایشی این شیرآلات صنعتی که دارای دو جنس پلاستیک و برنج است.

روی پمپ سیرکولاتور سیستم لوله کشی قرار می گیرند، نصب می شوند.

در بسیاری از سیستم های تاسیساتی مانند موتورخانه ها،  کلکتورها، پمپ ها یا هر سیستم دیگری که تغییرات دما موجب هواگرفتگی در آن ها می شود، شیر هواگیری مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر هواگیری کنترلی در دو مدل دستی و اتوماتیک تولید و در بازار موجود است که هر دو نوع دستی و اتوماتیک در هر سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.

در شیر دستی و اتوماتیک تفاوت های جزئی وجود دارد و همچنین شرایط خاص سیستم لوله کشی موجب تفاوت در به کارگیری این دو نوع شیر می شود.

کاربرد شیر هواگیری کنترلی

زمان انتقال مایع درسیستم‌ های انتقال مایع و خطوط سیال، همیشه مقداری هوا یا سایر گازهای دیگر با سیال همراه می شود.

باعث ایجاد اختلال در گردش مناسب سیال، خوردگی تجهیزات، عملکرد صحیح پمپ‌ها و مانع پرشدن کامل سیستم (از سیال) می شود.

کاربرد شیر تخلیه هوا اتوماتیک که نام لاتین آن ایرونت است برای تخلیه هوا است.

علاوه بر آسیب های جدی که با جمع شدن هوا در سیستم های گرمایشی ایجاد می شود، تجمع هوای داغ در بالاترین نقاط سیستم لوله کشی باعث می شود.

گردش متوقف شده و سیستم توانایی گرم کردن را از دست  بدهد.

کاربرد شیر هواگیری کنترلی برای این است که از خرابی سیستم و کاهش طول عمر اقلام پایپینگی جلوگیری کرد و تا حد امکان اثرات مخرب را کاهش داد.

وجود هوا در لوله ای که مخصوص عبور آب است باعث ایجاد صداهای زیاد، خوردگی لوله، اتصالات و شیرآلات شده، در مواردی موجب کاویتاسیون در پمپ ها می شود.

کاربرد شیر هواگیری روزنه بزرگ برای تخلیه هوا به حجم زیاد است.

روزنه کوچک برای هوای انباشته شده به حجم کوچک که لوله را تحت فشار کاری قرار داده است.

مزایای شیر هواگیری

یکی از مزایای شیر هواگیری این است که در سیستم های گرمایشی به شمار می رود.

نبود این قطعه یا آسیب دیدن آن موجب خسارت های زیاد به سیستم می شود.

این محصول مانند سایر اجزای تاسیسات نیاز به مراقبت و نگهداری دارد تا جلوی خراب شدن آن را گرفته و کارایی آن تا مدت زمان زیادی بالا باشد.

تمیز کردن به دفعات و مرتب این قطعه و رسوب زدایی آن سبب می شود.

عمر مفید شیر تخلیه هوا زیاد شود و نیاز به تعویض آن یا احتمال آسیب دیدن سیستم کم شود.

شیر هواگیری ایرونت برای پکیج کاربرد دارد که عملکردش با گوی شناور داخل آن  است.

در گذشته ایرونت پکیج ها از جنس برنجی بود که رسوب شدید ایجاد می کرد.

انواع شیر هواگیری

انواع شیر هواگیری اتوماتیک برای استفاده روی کلکتورهای دارای دبی سنج کاربرد دارند تا با خروج گاز به صورت اتوماتیک مانع انجام کار سیستم نشوند.

شیر هواگیری اتوماتیک که یک شناور در داخل محفظه خود دارد.

در حالت عادی زمانی که بخار جمع نشده باشد، این شناور در جای خود قرار گرفته، همین که بخار داغ در لوله و پشت شناور جمع  شود شناور کنار رفته و بخار داغ خارج می شود.

شیر هواگیری کنترلی دستی دو نوع است؛ یک مدل که به صورت ولومی باز و بسته می شود و نوع دوم با پیچ گوشتی مخصوص باز و بسته و تنظیم می شود.

استفاده از انواع شیر تخلیه هوا با توجه به سیستم لوله کشی و سایر شرایط مانعی ندارد.

گاهی قطعه ای با پوشش پلاستیکی در کنار شیر استفاده می شود که کار پیچ گوشتی را انجام می دهد و در برابر فشار و دمای بالا نیز مقاوم است.

شیر هواگیری برنجی برای سایزهای کوچک ½ اینچ و ¾ اینچ و سایز 1 اینچ مورد استفاده قرار می گیرد و نوع اتصال آن ها به صورت دنده ای است.

شیر هواگیری چدنی یکی دیگر از انواع شیر هواگیری است و از آن برای خروج هوا از خط لوله استفاده می شود و دو نوع تک روزنه و دو روزنه تولید می شوند.

شیرهای هواگیری چدنی به صورت فلنج دار بوده و در قسمت پایینی یک فلنج دارند که نوع اتصال آن ها را به صورت فلنج دار کرده است.

برای اتصال شیرهواگیری چدنی به لوله یک فلنج جوشی از جنس آلیاژ لوله لازم است و با استفاده از پیچ و مهره و گسکت می توان اتصال را برقرار کرد.

با توجه به نوسان های بازار، جهت اطلاع از قیمت دقیق و سفارش محصولات با کارشناسان ما در پرشین پایپ در تماس باشید.

021-91005252

021-91005757